Bendravimo lenta (Lauko žaidimų aikštelė). Margarita Jurevičienė, Lijana Giedraitienė, Vaida Linkuvienė, Atena Žymantienė
Bendravimo lenta (Lauko žaidimų aikštelė). Margarita Jurevičienė, Lijana Giedraitienė, Vaida Linkuvienė, Atena Žymantienė
Kodas: 13489124900 €Šią prekę turime sandėlyje.-
Lenta pagaminta iš 3 mm aliuminio kompozito (DIBOND) plokštės. Ši plokštė pasižyminti lengvumu ir dideliu standumu. Lentą galima kabinti lauke, ji yra atspari temperatūros pokyčiams, drėgmei ir saulės spinduliams.
Matmenys: 125 x 70 cm.
Rekomenduojame lentą tvirtinti prie sienos.
________________________________________________________________________________________
Augmentinė alternatyvioji komunikacija (AAK) apima platų spektrą priemonių ir metodų, skirtų padėti asmenims, turintiems kalbos ir (ar) komunikacijos sunkumų, efektyviau bendrauti. Viena tokių priemonių – Bendravimo lenta.
Bendravimo lenta (Lauko žaidimų aikštelė) – tai vaizdinė komunikacijos priemonė, padedanti kalbos ir (ar) bendravimo sunkumų turintiems asmenims alternatyviu būdu efektyviai išreikšti savo mintis, norus, poreikius, jausmus. Bendravimo lenta sudaryta iš vaizdinių simbolių - piktogramų, kitokių paveikslėlių, raidžių, žodžių ir skaičių, atspindinčių kasdienes situacijas, objektus, veiksmus ir emocijas. Naudodamiesi šia priemone, asmenys gali bendrauti, kurti sakinius, perteikti mintis, išreikšti norus, poreikius, jausmus. Pavyzdžiui, norėdamas išsirinkti veiklą, asmuo komunikacijos partneriui rodo tai iliustruojančius paveikslėlius: Aš → Noriu → Žaisti su kamuoliu. Jei asmuo nori pasakyti, kad yra ištroškęs, gali iš Bendravimo lentos pasirinkti paveikslėlį Gerti, o jei nori paprašyti pagalbos, gali pasirinkti paveikslėlį Reikia pagalbos, ir pan.Lentoje skirtingomis spalvomis pažymėtos įvairios paveikslėlių kategorijos:
Fizinė veikla. Šios kategorijos paveikslėliai padeda pasirinkti veiklą žaidimų aikštelėje: karstytis, suptis, čiuožti, laipioti, leisti aitvarą, važinėtis rogėmis, važinėtis riedučiais, važiuoti paspirtuku, važiuoti dviračiu, važinėtis riedlente, žaisti „klases“, žaisti slėpynių, žaisti gaudynių, žaisti šachmatais, pūsti muilo burbulus, šokinėti ant batuto, šokinėti su šokdyne, žaisti su kamuoliu, žaisti lauko tenisą, žaisti badmintoną, plautis rankas, sėdėti ant suolo, pasivaikščioti, rinkti gamtinę medžiagą, tyrinėti lauko erdvę. Pavyzdžiui, jei asmuo nori suptis, jis gali parodyti: Aš → Noriu → Suptis.
Aplinka. Šios kategorijos kortelėse pavaizduota skirtinga aplinka – ugdymo, poilsio, pojūčių žadinimo ir nusiraminimo, aktyvios veiklos erdvės: tinklinio aikštelė, futbolo aikštė, krepšinio aikštelė, klasė, namai, lauko klasė, kupolas, pojūčių takas, lauko treniruokliai, lauko žaidimų aikštelė, lauko virtuvėlė, smėlio dėžė, šiltnamis, daržas, vabalų viešbutis. Asmuo gali parodyti, kurioje aplinkoje nori praleisti laiką, kur nueiti ir ką pasirinktoje aplinkoje veikti.
Emocijos ir jausmai. Naudodamasis paveikslėliais, asmuo gali parodyti, kaip jaučiasi, kokius jausmus ir emocijas patiria: laimingas, bijau, liūdnas, piktas, susierzinęs, pavargęs, man skauda, karšta, šalta, triukšminga. Asmuo gali nerimauti dėl netoliese esančio gyvūno ar išsigąsti griaustinio. Jausmų ir emocijų atpažinimas leidžia identifikuoti poreikius
Poreikiai. Šios kategorijos kortelės (Gerti, Valgyti, Tualetas) padeda asmeniui išreikšti pagrindinius gyvybinius poreikius.
Nusiraminimo strategijos. Šios kategorijos kortelėse siūlomi būdai, galintys padėti atsikratyti nerimo, įveikti jaudulį, pavyzdžiui: gilaus kvėpavimo pratimai (rekomenduojama giliai įkvėpti per nosį, keletą sekundžių sulaikyti kvėpavimą ir lėtai iškvėpti per burną), lėtas skaičiavimas iki 10 (padeda sumažinti stresą), meditacija (padeda atsipalaiduoti, nusiraminti, susikaupti). Rekomenduojama Bendravimo lenta naudotis kūrybiškai. Pavyzdžiui, nukreipti dėmesį ir atsipalaiduoti gali padėti fizinė veikla, tad puikiai tiks kortelės Pasivaikščioti, Suptis ir kt. Prie nusiraminimo strategijų priskiriamos ir socialinės sąveikos kūrimo galimybės, todėl Bendravimo lentoje pateiktos kortelės Kalbuosi, Apkabinu. Triukšmingoje, nesaugioje aplinkoje rekomenduojama naudotis ausinėmis ar pojūčių žaislais.
Daiktai. Keletas šios kategorijos paveikslėlių leidžia nurodyti konkrečius objektus ar daiktus, kurių asmuo nori ar kurių jam reikia. Pavyzdžiui, jei reikia apsisaugoti nuo lietaus, ieškoma kortelės Skėtis, o jei nuo saulės – pasirenkama kortelė Akiniai nuo saulės arba Kepurė nuo saulės.
Įspėjamieji ženklai. Šios kategorijos paveikslėliai padeda suprasti aplinkos signalus ir pavojus (Slidu, Pavojinga) ir tinkamai reaguoti (STOP, Lėčiau, Greičiau). Tai leidžia saugiai dalyvauti veikloje ir išvengti galimų nelaimių. Pavyzdžiui, jei lauke apledėję, pasirinkta kortelė Slidu parodys, kad reikia būti atsargiems.
Oras. Šios kategorijos kortelės skirtos išreikšti informacijai apie oro sąlygas (Saulė, Perkūnija, Vėjas, Lietus, Sniegas).
Žmonės. Šios kategorijos paveikslėliai padeda atpažinti ir nurodyti žmones (Draugas, Mokytojas, Berniukas, mergaitė, Jie, Tu, Aš).
Kortelė Gyvūnai leidžia asmeniui išreikšti mintis apie gyvūnus. Pavyzdžiui, norėdamas pasakyti, kad bijo žaidimų aikštelėje bėgiojančio šuns, asmuo gali parodyti: Aš → Bijau → Gyvūnai.
Klausimai. Kortelės su klausimais (Kas? Kur? Kada? Kodėl?) padeda užduoti klausimus, skatina asmens iniciatyvumą ir socialinį aktyvumą.
Kortelės Taip, Ne, Nežinau ypač naudingos bendraujant, kai reikia atsakyti į klausimus ar išreikšti savo pasirinkimą.
Abėcėlė. Kortelės su raidėmis suteikia galimybę sudėti žodžius, kurių nėra pavaizduotų Bendravimo lentoje, ir taip išreikšti mintis. Pavyzdžiui, jei asmuo nori piešti, galima pasinaudoti kortelėmis Aš → Noriu ir iš raidžių sudėti žodį P→I→E→Š→T→I.
Skaičiai. Kortelės su skaičiais padeda išreikšti įvairius skaitinius duomenis (nurodyti kiekį, amžių, laiką ir pan.).
Laikas. Šios kategorijos kortelės leidžia išreikšti laiko trukmę, susitarti, kaip ilgai bus atliekama kokia nors veikla ar kiek laiko jai galima skirti, informuoti, už kiek laiko prasidės pertrauka, kiek ji truks, kada reikės grįžti į klasę ir pan. Pavyzdžiui, jei asmuo išreiškia norą suptis, galima jam parodyti korteles 20 minučių ir Klasė. Atsakydamas asmuo gali parodyti kortelę Taip (arba Ne). Jei pavyksta susitarti, parodoma kortelė Puiku! Duok penkis.
Kortelės Mano eilė, Tavo eilė, Laukiu savo eilės padeda sklandžiai organizuoti pasirinktą veiklą, laikytis tvarkos.
Kortelė Pokytis naudojama tada, kai reikia informuoti apie veiklos, vietos ir laiko pakeitimą. Pavyzdžiui, ji padės pranešti, kad dėl lietaus dienotvarkė šiek tiek keičiama ir nebus einama į žaidimų aikštelę.
Kortelė Dar padeda aiškiai išreikšti norą tęsti veiklą. Pavyzdžiui, jei asmuo nori toliau žaisti su kamuoliu, gali pasirinkti korteles Dar ir Žaisti su kamuoliu.
Kortelė Reikia pagalbos padeda aiškiai ir efektyviai išreikšti pagalbos poreikį. Pavyzdžiui, jei asmuo nori karstytis, bet ta veikla jam per sunki, jis gali pasirinkti korteles Reikia pagalbos ir Karstytis.
Kortelė Ačiū leidžia padėkoti už suteiktą paslaugą, pagalbą, susitarimą.
Kortelė Pertrauka leidžia asmeniui išreikšti poreikį trumpam nutraukti veiklą, pailsėti. Ši kortelė taip pat naudojama norint pranešti apie veiklos pabaigą.
Bendravimo lentos kortelės padeda aiškiau perteikti informaciją, didina savarankiškumą, gerina bendravimo ir bendradarbiavimo kokybę. Siekiant optimalaus komunikacijos rezultato, svarbu prisiminti, kad kiekvienas asmuo yra unikalus, ir Bendravimo lenta naudotis kūrybiškai, atsižvelgiant į individualius gebėjimus ir poreikius. Bendravimo lentos sėkmę lemia jos pritaikymas individualiems vartotojo poreikiams.
Dr. Rita Kantanavičiūtė-Petružė,
logopedė, Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos dėstytoja
Bendravimo lenta – tai mokslininkų ir praktikoje dirbančių specialistų inovatyvus sprendimas siekiant kokybiškos komunikacijos dalyvių interakcijos, skatinančios efektyvesnį bendravimą. Tai puiki priemonė siekiant pagerinti tarpasmeninę komunikaciją įvairiuose amžiaus tarpsniuose asmenims, turintiems komunikacijos sunkumų / sutrikimų (pavyzdžiui, intelekto, klausos, Autizmo spektro, dizartrijos, mutizmo ir kitų).
Siekiant didesnės asmenų įtraukties, prieinamumo ir efektyvesnio bendravimo, Bendravimo lenta gali būti pritaikoma įvairiose aplinkose: ugdymo įstaigoje, lauko žaidimų aikštelėje, namų aplinkoje ir pan. Lentoje pateikti ženklai yra nesudėtingi ir lengvai suprantami, o vaizdinių simbolių, paveikslėlių, raidžių, žodžių ir skaičių įvairovė atspindi kasdienines situacijas, įvairius veiksmus, emocijas. Priemonės autoriai kruopščiai atrinko ir sugrupavo bei spalvomis išryškino įvairias kategorijas, kurios atliepia individualius kiekvieno asmens poreikius. Toks sprendimas užtikrina greitesnį ir lengvesnį komunikacijos procesą, suteikia bendravimo laisvę, užtikrina visiems komunikacijos proceso dalyviams vienodas galimybes suprasti ir būti suprastiems. Visa tai yra pagrindas, ant kurio statomos tvirtos ir sėkmingos socialinės sąveikos.